keskiviikko 7. joulukuuta 2016

Queerjouluevankeliumi

Joulun sanoma kuuluu: Jumala on queer ja syntyi murtamaan normeja queeriksi queerien keskelle. Hän ei hyväksy meitä vain osittain vaan kokonaan!

Neitsyt Maria on monen kristillisen tradition keskeisin pyhänä pidetty henkilö, ja häntä voidaan pitää myös patriarkaalisen naisihanteen melko täydellisenä projektiona. Mielestäni Marian hahmo on Raamatussa kuitenkin tärkeä ja queer. Maria ei myöskään ole ainoa: normeja rikkoo koko pyhä perhe, johon kuuluvat Maria, Jeesus, Jumala ja Joosef.

--

Enkelin kohdatessaan Maria oli omien sanojensa mukaan koskematon, mikä oletettavasti merkitsi samaa, kuin mitä pidämme neitsyytenä. Koskemattomuuden vaatimus ja ihannointi liittyy penetraatiokeskeiseen ajatteluun, suvun jatkamisen merkitykseen ja patriarkaaliseen ideaan siitä, että nainen, ja hänestä syntyvät lapset, ovat miehensä omaisuutta. Evankeliumi antaa Marian koskemattomuudelle toisenlaisen, radikaalin, merkityksen. Neitseen raskaaksi tulemisesta puhutaan Raamatussa Jumalan antamana merkkinä, ei ehtona (Jes. 7:14). Koskemattomuus ei vaikuta olleen maaginen vaatimus sille, että Jumala sikiäisi, vaan nimenomaan merkki syntyvän lapsen yhtäläisestä ihmisyydestä ja jumalallisuudesta. Merkkiin liittyvä vapaan tahdon ilmaus on tärkeä huomioida, sillä näin ei kulttuuri kohdellut tai vieläkään kohtele naisia kaikkialla. Jumala on antanut kaikille vapaan tahdon, ja sitä hän tässäkin kertomuksessa kunnioittaa.

--

Marian ensimmäinen seksuaalinen suhde tapahtui Jumalan kanssa, kun hän vastasi Jumalalle myöntävästi ja tuli raskaaksi Pyhästä Hengestä. Marian “kyllä” on yhtä aikaa radikaali normin rikkominen ja oman seksuaalisen identiteetin ilmaisu. Mitä tapahtui Marian ja Jumalan välillä?

“Pyhä Henki tulee sinun yllesi, Korkeimman voima peittää sinut varjollaan.” (Luuk 1:35) 

Raskaaksi tuleminen ja raskaus ovat jotakin äärimmäisen ruumiillista ja seksuaalista, mutta myös kokonaisvaltaisesti ihmistä koskettavaa. Sanoessaan kyllä Jumalalle hän antoi Jumalan Hengen vaikuttaa sisällään ja vaikuttaa itse Jumalan Hengen kanssa. Tämä on queer, koska Mariaa lähestynyt Jumala ei ole ns. mies tai nainen. Hänellä ei ole penistä tai vaginaa tai muita ihmisruumiin osia, koska hän on henki. Jumala on täysin queer, koska hän ei sovi mihinkään ihmisen asettamiin binääri- tai muihin asetelmiin.

--

Taiteessa näkee Kolminaisuus-aiheisia kuvia, joihin on kuvattu Isä Jumala vanhana parrakkaana miehenä. Minulle Marian kanssa rakastellut Jumala ei ole tuo partaukko, vaan jotakin niin queeriä, ettei sitä voi täysin ymmärtää. Yhtä lailla Maria on queer suhteessaan Jumalaan, ja samalla hän rikkoo sosiaalisia normeja liiton ulkopuolisesta suhteesta ja raskaudesta, olihan hän jo kihlattu Joosefille. Mariasta piirtyy evankeliumissa heteroseksuaali-jumalaseksuaali kuva. Jos jumalaseksuaali on täyttä queeriyttä, Marian seksuaalisuutta on mahdotonta määritellä. Eikä sitä tarvitsekaan. Täytyy vain tiedostaa, että se on queer ja määrittelyiden ulkopuolella.

--

Joosefkin sopii normeja rikkovaan queer-kuvioon täydellisesti, sillä hänen roolinsa tässä perheessä rikkoo erityisesti mieheen liitettyjä patriarkaalisia normeja suvun jatkamisesta. Hän on Jeesuksen vanhempi, mutta kolmas sellainen. Tarkalleen ottaen Joosef on isäpuoli ja maanpäällinen ei-biologinen sijaisvanhempi. Hän toimii myös liittolaisena queerille Marialle suojelemalla häntä julkiselta nöyryytykseltä (Luuk. 1:18-24). Evankeliumin mukaan Jeesuksen koko perhe on ns. erilainen. Jeesus vahvistaa itsekin (Luuk. 2:48-49) kuuluvansa apilaperheeseen, joka ravistelee yhden isän ja äidin ja biologisen lapsen/-lasten muodostamaa normia.

Maria ja Joosef muodostivat sen ihanan erikoisen ihmisyhteisön, jonka keskelle Jumala halusi syntyä. Kun Jeesus syntyi, Vanhan Testamentin luomisjärjestys tehtiin jäykkyydessään tyhjäksi. Uuden testamentin ihminen on omalla identiteetillä varustettu yksilö, queerin Jumalan kuva ja kaltaisuus. Hän ei ole prototyypin kopio, seksielimien perusteella määritelty ja roolitettu. Uusi Testamentti kertoo uudesta luomisesta, jossa syntyy queeriyden anti-normi, radikaali luominen Kristuksen syntymässä, elämässä, kuolemassa ja ylösnousemuksessa. Tästä oli osallinen jo hänet ihmiseksi kantanut ihminen. Kiitos Maria, että uskoit ja uskalsit olla ensimmäinen kristitty queer!

Hyvää joulun odotusta toivottaa,

Leevi N.