Joulun
sanoma kuuluu: Jumala on queer ja syntyi murtamaan normeja queeriksi
queerien keskelle. Hän ei hyväksy meitä vain osittain vaan
kokonaan!
Neitsyt
Maria on monen kristillisen tradition keskeisin pyhänä pidetty
henkilö, ja häntä voidaan pitää myös patriarkaalisen
naisihanteen melko täydellisenä projektiona. Mielestäni
Marian hahmo on Raamatussa kuitenkin tärkeä ja queer. Maria ei
myöskään ole ainoa: normeja rikkoo koko pyhä perhe, johon
kuuluvat Maria, Jeesus, Jumala ja Joosef.
--
Enkelin
kohdatessaan Maria oli omien sanojensa mukaan koskematon, mikä
oletettavasti merkitsi samaa, kuin mitä pidämme neitsyytenä.
Koskemattomuuden vaatimus ja ihannointi liittyy penetraatiokeskeiseen
ajatteluun, suvun jatkamisen merkitykseen ja patriarkaaliseen ideaan
siitä, että nainen, ja hänestä syntyvät lapset, ovat miehensä
omaisuutta. Evankeliumi antaa Marian koskemattomuudelle toisenlaisen,
radikaalin, merkityksen. Neitseen raskaaksi tulemisesta puhutaan
Raamatussa Jumalan antamana merkkinä, ei ehtona (Jes. 7:14). Koskemattomuus ei vaikuta olleen maaginen vaatimus sille, että
Jumala sikiäisi, vaan nimenomaan merkki syntyvän lapsen
yhtäläisestä ihmisyydestä ja jumalallisuudesta. Merkkiin liittyvä
vapaan tahdon ilmaus on tärkeä huomioida, sillä näin ei kulttuuri
kohdellut tai vieläkään kohtele naisia kaikkialla. Jumala on
antanut kaikille vapaan tahdon, ja sitä hän tässäkin
kertomuksessa kunnioittaa.
--
Marian
ensimmäinen seksuaalinen suhde tapahtui Jumalan kanssa,
kun hän vastasi Jumalalle myöntävästi ja tuli raskaaksi Pyhästä
Hengestä. Marian “kyllä” on yhtä aikaa radikaali normin
rikkominen ja oman seksuaalisen identiteetin ilmaisu. Mitä tapahtui
Marian ja Jumalan välillä?
“Pyhä Henki tulee sinun yllesi,
Korkeimman voima peittää sinut varjollaan.” (Luuk 1:35)
Raskaaksi tuleminen ja raskaus ovat jotakin äärimmäisen
ruumiillista ja seksuaalista, mutta myös kokonaisvaltaisesti ihmistä
koskettavaa. Sanoessaan kyllä Jumalalle hän antoi Jumalan Hengen
vaikuttaa sisällään ja vaikuttaa itse Jumalan Hengen kanssa. Tämä
on queer, koska Mariaa lähestynyt Jumala ei ole ns. mies tai nainen.
Hänellä ei ole penistä tai vaginaa tai muita ihmisruumiin osia,
koska hän on henki. Jumala on täysin queer, koska hän ei sovi
mihinkään ihmisen asettamiin binääri- tai muihin asetelmiin.
--
Taiteessa
näkee Kolminaisuus-aiheisia kuvia, joihin on kuvattu Isä Jumala
vanhana parrakkaana miehenä. Minulle Marian kanssa rakastellut
Jumala ei ole tuo partaukko, vaan jotakin niin queeriä, ettei sitä
voi täysin ymmärtää. Yhtä lailla Maria on queer suhteessaan Jumalaan, ja samalla hän rikkoo sosiaalisia normeja liiton
ulkopuolisesta suhteesta ja raskaudesta, olihan hän jo kihlattu
Joosefille. Mariasta piirtyy evankeliumissa
heteroseksuaali-jumalaseksuaali kuva. Jos jumalaseksuaali on täyttä
queeriyttä, Marian seksuaalisuutta on mahdotonta määritellä.
Eikä sitä tarvitsekaan. Täytyy vain tiedostaa, että se on queer
ja määrittelyiden ulkopuolella.
--
Joosefkin
sopii normeja rikkovaan queer-kuvioon täydellisesti, sillä hänen
roolinsa tässä perheessä rikkoo erityisesti mieheen liitettyjä
patriarkaalisia normeja suvun jatkamisesta. Hän on Jeesuksen
vanhempi, mutta kolmas sellainen. Tarkalleen ottaen Joosef on
isäpuoli ja maanpäällinen ei-biologinen sijaisvanhempi. Hän
toimii myös liittolaisena queerille Marialle suojelemalla häntä
julkiselta nöyryytykseltä (Luuk. 1:18-24). Evankeliumin mukaan
Jeesuksen koko perhe on ns. erilainen. Jeesus vahvistaa itsekin
(Luuk. 2:48-49) kuuluvansa apilaperheeseen, joka ravistelee yhden
isän ja äidin ja biologisen lapsen/-lasten muodostamaa normia.
Maria
ja Joosef muodostivat sen ihanan erikoisen ihmisyhteisön, jonka
keskelle Jumala halusi syntyä. Kun Jeesus syntyi, Vanhan Testamentin
luomisjärjestys tehtiin jäykkyydessään tyhjäksi. Uuden
testamentin ihminen on omalla identiteetillä varustettu yksilö,
queerin Jumalan kuva ja kaltaisuus. Hän ei ole prototyypin kopio,
seksielimien perusteella määritelty ja roolitettu.
Uusi Testamentti kertoo uudesta luomisesta, jossa syntyy queeriyden
anti-normi, radikaali luominen Kristuksen syntymässä, elämässä,
kuolemassa ja ylösnousemuksessa. Tästä oli osallinen jo hänet ihmiseksi
kantanut ihminen. Kiitos Maria, että uskoit ja uskalsit
olla ensimmäinen kristitty queer!
Hyvää
joulun odotusta toivottaa,
Leevi
N.